tisdag 9 mars 2010

Puntana den 21/3 1979

Kära dotter och fantastiska brevskrivare!

Tusen tack för alla de långa, innehållsrika breven!
Nej, soppa och nylonstrumpor går inte att sända. Båda förpackningarna var öppnade, men kasetten fanns - dock inga strumpor -.
Så den gubben gick inte.
Men det må vara, breven som sådana är det mest efterlängtade.

Just nu - kl. 8.00 på kvällen - sitter jag, Mirjam, Felipe och Moises runt bordet och skriver.
Moises skulle ju bara "låtsas" hjälpa till för att jag skulle få någon orsak att ge honom mat, därför skulle han komma hit och hjälpa Vilson, gårdskarlen, mellan åtta och elva.
Då skulle han, Moises, få morgonthe + middag.

Nu börjar både han och Felipe skolan redan kl. 1200, så jag har svårt att hinna laga mat till 11.30.

Sedan trivs han så gott med med oss, att han är här hela tiden efter skolan tills det är läggdags.

Så nu sitter vi här och skriver alla, så någon som helst ensamhetskänsla behöver jag inte plågas av.
Min patient ligger kvar, nu på 3:e dygnet.
På tre veckor har nu två kvinnor behagat behålla sin placenta och Frisia har "slitit" ut dem.
Detta är min största skräck, att Frisia inte ska vara här.
Tänk, om kvinnorna förblöder!
Men, men, nästa gång gör jag det nog själv.
Jag gör som det står i skriften: "jag tar min själ i min hand och gör det".

När jag skrev förra brevet var jag visst på väg att resa till Tartagal, men på morgonen klockan 6.00 när jag kom ner till Jonssons för att kliva i bilen, kom läraren Frisia från Tartagal med post och meddelade att Jani och Pedro med familjer var på väg hit.

Jani är den turk som monterat in en motor för el-ström - som dock inte fungerar -, så nu ska han byta ut denna mot en besindriven motor.

Så blev jag då kvar här.
Men Pedro har fastnat med Jonssons bil halvvägs hit - så där har han nu suttit i ett dygn och väntat.

Det har sina risker att åka hit under regntiden och den andra tiden är det hemskt, ty då åker man som ett i ett damm-moln.

Egentligen tycker jag att det är underbart just nu. Man kan ha dörrar och fönster på vid gavel utan att sandstormar vräker in.
30 - 36 grader dagtid, men svalt och skönt på natten.
T. om att jag har haft lakan hela sista veckan. Annars kan man inte ens ha nattskjortan på sig och absolut inte ligga på gummimadrass (plastdynor). De blir rysligt heta!

Du undrar i ditt brev hur det är med toaletter?

Jo, på den Jonssonska tomten finns ett dass - ett hus av jordtegel - med dusch och en trätunna nere i jorden där det är en fantastisk flugodling och larver så det kryllar ..., det är mycket korta visiter jag gör där, ska ni veta

Ååå, så jag hoppas få en toalett här uppe i "mitt" lilla hus. Där finns uttag för avlopp och allt är klart för installation.

Hälsningar från á mor!

Inga kommentarer: